SEO MET EEN PLUG-IN?

‘Ik heb een goede website, maar er kijken te weinig mensen op. Dus ik wil mijn vindbaarheid verbeteren. Daar is toch een SEO plug-in voor?’

Veel mensen stellen deze vraag. Jammer genoeg is het antwoord niet een helder ‘ja’ of ‘nee’ . Ja, er zijn plug-ins die je uitstekend kunnen helpen. Maar het cruciale woord hierbij is ‘helpen’. De plug-in ondersteunt het werk dat je voor het verbeteren van de vindbaarheid van je website moet doen. Hij doet dat werk niet voor je: dat zul je zelf moeten (laten) doen.

seo regelen met een plug-in

Is jouw website klaar voor de SEO plug-in?

De meest gebruikte plug-in om de vindbaarheid van je website te verbeteren is die van Yoast. Heb jij een WordPress website, of gebruik je Drupal, of Typo-3? Dan is deze plug-in verreweg je beste optie. Je kunt beginnen met de gratis versie, of meteen investeren in de betaalde versie die je nog meer mogelijkheden geeft. De Yoast SEO plug-in geeft je de mogelijkheid om per pagina tegen Google te zeggen: ‘Dit is het belangrijkste onderwerp van deze pagina. Mensen die naar dit onderwerp zoeken, moeten hier zijn.’ Daarnaast kun je een aantal Google-zaken regelen met de plug-in.

Heb je door hoe de plug-in werkt, maar kom je er niet uit? Dan is de kans groot dat er zaken niet kloppen waar de plug-in niets aan kan doen. En dat betekent: werk aan de winkel!

Worstelen met SEO is ook goed nieuws

Een worsteling met een SEO plug-in kan frustrerend zijn. Maar het is ook een goede ontdekking. Want wanneer jij worstelt met de plug-in, betekent dit dat Google worstelt met je website. De werkwijze van de plug-in is namelijk een goede afspiegeling van de manier waarop Google je website beoordeelt. Een probleem met de plug-in betekent vaak dat Google een probleem heeft met je website en andersom.

Sterker nog: als Google een probleem heeft met je website, dan hebben ook je bezoekers het moeilijk. Google is er inmiddels namelijk heel goed in geworden om het zoekgedrag van mensen na te bootsen bij het beoordelen van websites.

Het is natuurlijk balen als je met SEO aan de slag wilt en je merkt dat dit niet werkt. Aan de andere kant wijst zo’n tegenvaller je direct ook de weg om de bruikbaarheid van je website te verbeteren. En dat is uiteindelijk toch weer goed nieuws.

Tips voor een bruikbare website

Wanneer je een goede structuur en teksten wilt maken voor je website, is het allereerste nodig je goed te verplaatsen in de bezoekers van je site. Wat zoeken zij precies? En hoe doen ze dat? Hoe doe je dat zelf eigenlijk? Welke site vind jij goed? Wanneer haak je af? Met dit in gedachten kun je aan de slag gaan om je website te verbeteren:

  • Maak een duidelijke, logische structuur van de pagina’s van je website: Geef ieder belangrijk onderwerp een eigen pagina.
  • Geef je pagina’s namen die direct duidelijk maken waar ze over gaan.
  • Ga je schrijven? Zorg voor een goede opbouw van je verhaal.
  • Structureer je tekst door hem op te splitsen in paragrafen met betekenisvolle tussenkoppen.
  • Zorg voor een tekst van minimaal 200 woorden: dat is het minimum om de plug-in goed te kunnen gebruiken. Bovendien houdt Google van tekst! Zon lang je informatief bent, kan je tekst wat Google betreft niet lang genoeg zijn. Er zijn zelfs mensen die zeggen dat 1000 woorden een goed gemiddelde zijn…

Samenvatting

SEO verbeteren met een plug-in kan heel goed, mits de structuur van je website en je webteksten helder zijn. Met de plug-in van Yoast ontdek je snel genoeg of dit het geval is!

Kom je er niet uit? Of laat je dit werk graag over aan een specialist? Neem dan contact met me op.